Het Rijk laat door TenneT een nieuwe hoogspanningsverbinding (380KV) aanleggen tussen Vierverlaten (Groningen) en Ens (Noordoostpolder). Deze nieuwe (voorkeurs)route is ook door de gemeente Leeuwarden gepland.
Waarom nodig
Een nieuwe hoogspanningsverbinding is nodig omdat er steeds meer (duurzame) elektriciteit Nederland binnenkomt. Bijvoorbeeld van windparken op zee. Daarnaast neemt het verbruik van elektriciteit toe door huishoudens, industrie en auto’s. Dat vraagt steeds meer van onze landelijke elektriciteitsnetten.
Het Rijk neemt de beslissingen en gaat over het proces
Meer informatie over het proces vindt u op de website van het RVO.
TenneT is verantwoordelijk voor de informatie en communicatie naar en met omwonenden/de omgeving
Alle informatie over dit project is te vinden op de projectwebsite van TenneT. Daar kunt u zich ook aanmelden voor de nieuwsbrief over Vierverlaten-Ens en contact opnemen bij vragen.
Blijf op de hoogte
Blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen in onze dorpen en Zuiderburen via de website van Wijkvereniging Zuiderburen.